MADSMIKKELSEN.COM

THE OFFICIAL BLOG & WEB SITE OF ACTOR MADS MIKKELSEN

Thursday, February 16, 2006

INTERVIEWS > Mads Mikkelsen: Få fingeren ud kvinder (in danish)


BT.DK: Fyrre, fed og færdig - så langtfra for filmaktuelle Mads Mikkelsen. Og sådan burde det også være for skuespillere af hunkøn, mener han.

Lækre kvinder på film? Ikke til Mads Mikkelsen. Det er næppe nogen hemmelighed, at de fleste af os kvinder - og et par håndfulde mænd -synes, at ham Mads Mikkelsen er for lækker og en god grund til at gå i biografen.

Men selv om Mads Mikkelsens hyre sandsynligvis er styret af, at vi tænker så primitivt, så tro ikke, at han forstår os. Tværtimod.

Af SUSANNE JOHANSSON

- Piger vader jo ind i biografen, fordi de vil se ham den lækre. Men det er de færreste mænd, der går i biografen for at se en eller anden kvinde, der er lækker. Og så i øvrigt er ligeglad med, hvordan hun spiller. Og jeg kunne ikke drømme om det. Tværtimod, siger Mads Mikkelsen.

Og ikke ligefrem slår i bordet. Men siger det med en bestemthed, der ikke er til at tage fejl af.
Og understreger, at han i øvrigt hellere vil se en film med Meryl Streep end med Angelina Jolie.

Når temaet er kommet på førnævnte bord, skyldes det ikke endnu en snak om, hvordan det nu er at være så lækker og eftertragtet som Mads Mikkelsen. Men karrieremæssige refleksioner over at være fyldt 40 i efteråret.

Hårde odds for kvinder

Og her erkender han, at han som mandlig skuespiller er langt bedre stillet end sine kvindelige kolleger, der - med hans egne ord - har hårde odds mod sig. For der hænger ikke mange spændende roller på film- og teater-træerne, når du som kvinde har rundet det kritiske hjørne.

Men vi har som køn selv skabt situationen, mener han. Ved at vurdere os selv ud fra et udseende-kriterium.

- De ligger, som de har redt, pigerne. For de vil gerne gå ind og se på de lækre piger selv og spejle sig i dem. Så det er en misforståelse, at det er mænd, der vil have det, siger Mads Mikkelsen og efterlyser, at kvinderne selv får fingeren ud og sætter film i gang med værdige og
voksne kvinderoller.

Selv har Mads Mikkelsen ikke nogen grund til at klynke over at være blevet 40. Hverken karriemæssigt eller privat.

Har nået vildt meget

- Jeg har altid forholdt mig til det som et tal. Og tror egentlig, at pigerne er mere paniske end mændene.

Men helt ærligt, prøv lige at høre her. Jeg er 40. Og har nået helt vildt mange ting. Jeg har fået to fantastiske børn og en kone. Og rent karrieremæssigt kan jeg heller ikke rende og pibe.

Og jo, på et eller andet tidspunkt skal jeg jo spille farfaren. Og kan ikke rende rundt og lade som om, jeg ikke skal. Men jeg kan da prøve at trække den lidt. Uden botox, griner Mads Mikkelsen, som altså i enhver henseende har det godt med at være 40.

Modsat mange kvindelige kolleger.

- Det er rigtig svært for en kvindelig skuespiller at knalde mod de 40. Horisonten må se lidt mærkelig ud, hvis de ved, at de skal vente en 30-40 år mere, til de skal spille 'Driving Miss Daisy'. Det er bare ikke i orden.

Men alligevel. Prøv at se på Ghita Nørby. Hun rykkede da meget hårdt, fra hun blev 40 år. Så kan pigerne ikke finde historierne, må de sgu selv skrive dem.

Så rent karrieremæssigt har jeg ikke noget at stresse over. Og de grå hår? De er altså kommet de seneste tre-fire år,« siger Mads Mikkelsen og ler igen.

Han kalder også sig selv privilegeret.

Får skønne tilbud

- Jeg ville være et skarn, hvis jeg sagde andet. For jeg får tilbudt skønne ting. Ikke alt, der er i det her land, men en del, griner Mads Mikkelsen, der med mellemrum også tilbydes roller i Hollywood og inviteres til prøvefilmning, som tilfældet for nylig var med skurkerollen til den nye James Bond-film.

Dette interview fandt sted, før det blev offentliggjort, at han faktisk fik rollen.

Om udenlandske roller generelt siger han:

- Det ligger jo og lurer hele tiden, og hvis det er noget, der lyder spændende, tager jeg over til det. Nogle gange er jeg tæt på, og så bliver det alligevel ikke til noget.

Så jeg ser, hvad der sker. Og har det fint med at have min base her, siger Mads Mikkelsen, der er filmaktuel i Susanne Biers 'Efter brylluppet'.

»Efter brylluppet« har premiere fredag 24. februar i hele landet.

2 Comments:

At 1:45 PM, Blogger Indecisive Life on Display said...

That's a lovely picture, thanks Ronnie!

 
At 5:12 PM, Blogger Indecisive Life on Display said...

That would be fantastic! And here I was looking for a 'teach yourself Danish' course on ebay. Seriously.

 

Post a Comment

<< Home